Tuesday 23 April 2013

Saya Minta Maaf

Assalamualaikum..


'Saya minta maaf' merupakan satu ungkapan yang ringkas lagi dapat menyejuk hati. Namun, ada segelintir dikalangan kita yang sukar untuk melafazkan tiga patah perkataan ni?? Kadang2 saya begitu juga..hehe..

Mengapa? Malu dengan kesalahan yang korang lakukan (saya la tu..haha). Korang mungkin juga rasa tak berani nk minta maaf atas sebab dia tu panas baran, suka pukul orang atau lain2 sebab, kalau tak pun korang sendiri yang ego dengan diri sendiri..asyik kita je nak betul..kan kan.

Dah tahu salah minta maaf je la.. Senang je saya cakapkan. Tapi betul. Kita akan lebih tenang dan terasa lega..betul tak. Tak perlu tunggu Hari Raya Aidilfitri Apa salahnya kita cuba ubah diri kita menjadi seorang yang mudah meminta maaf. Jangan lupa kita juga perlu menjadi seorang yg pemaaf. Jika korang seorang yang pemaaf, InsyaAllah korang mudah dimaafkan. Tak guna kita berdendam sesama saudara (bagi umat Islam), ia hanya membuat jiwa kita tidak tenteram dan marah2. Bukankah itu kehendak syaitan untuk menghancurkan manusia.

Minta maaflah dan maafkanlah seseorang dengan ikhlas..eh bukan ikhlas. Ustaz Syah kat plkn kata, 'ikhlas' tak boleh diukur, hanya Dia yang tahu sama ada kita ikhlas atau tidak..gantikannya dengan 'kerana Allah S.W.T'. Jadi,minta maaflah dan maafkanlah seseorang itu kerana Allah S.W.T.

Rasulullah s.a.w. bersabda:
''Wahai 'Uqbah, mahukah engkau aku beritahu akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling mulia? Iaitu menyambung silaturrahim dengan orang yg memutuskannya, memberi kpd oarang yg tidak mahu dan tidak pernah memberimu, memaafkan orang yg pernah menzalimi dan menganiayaimu''. (hadis riwayat Hakim)

Tak lupa juga memohon maaf kpd Allah S.W.T. dan mengucapkan 'astaghfirullah' atau beristighfar banyak2 kerana banyak kesalahan yg tak terkira telah kita lakukan sama ada sedar ataupun tak.

*Di kesempatan ni, saya makhluk Allah yg lemah dan hina mohon maaf zahir & batin jika ada salah silap,  terkasar bahasa dan tak menunaikan kewajipan saya sebagai umat Islam terhadap korang. Oh, satu lagi, saya minya maaf sebab jarang update blog ni. Saya pun dah maafkan korang.. Korang tak buat pun silap dgn saya..hehe.

Sekian..

0 comments:

Post a Comment