Sunday, 10 November 2013

Mencari Semangat

Assalamualaikum..


Semangat baru perjuangan yang satu
dan matlamat hidupku hanya untukmu..

Dah seminggu lebih cuti semester ni, rasanya semangat nak blajar ni makin pudar. Tau la cuti tapi takkan tak buat apa2 kot. Dah la sem pertama tu entah apa2.. banyak main daripada main2..haha.. Salah diri sendiri jugak, belajar lebih kurang je, akibatnya jawab soalan PSPM pun lebih kurang jugak la..huhu..



Seminggu lebih lagi nak masuk sem kedua pulak. Kalaulah semangat saya terus macam ni ataupun makin pudar, habislah saya. Tak ke sia2 saya masuk matrik ni. Jangan sampai tak nampak universiti sudah. Apa perlu saya buat ni..fikir, fikir, fikir (tiru gaya Jimmy neutron).

Sem kedua nanti adalah satu2nya sem untuk saya selamatkan CGPA saya. Tak sanggup saya mengulang masuk matrik ni. Belajar 2 sem tiba2 jadi 4 sem. TOLONG JANGAN TINGGALKAN SAYA. Tak ke malu tu dengan kawan2 yang lain. Baiklah, saya tengah kumpulkan semangat ni. Tulis blog ni pun semangat.

WAHAI SEMANGAT, DATANGLAH KEPADAKU,
AKU MENYERUMU UNTUK KEMBALI KAPADAKU..
CAME BACK TO PAPA..

Boleh pulak buat macam tu eh..hehe.. Nasib baiklah ada ibu bapa saya yang baik hati ni menjadi pembakar semangat saya. Bila tengok muka diorang mesti tak sanggup nak lukakan hati mereka. Huh, panas, panas..(berpeluh). 

Tidak lupa juga dengan cita-cita saya yang menggunung untuk menjadi seorang engineer(doakan saya). Nak jadi engineer takkan goyang kaki je kot, bila bangun tidur dah jadi engineer. MUSTAHIL. Semua orang mempunyai impian dan cita2 masing2. Kalau tak ada, fikirkan apa yang korang mahu dalam hidup sekarang. Macam mana korang nak hidup tanpa cita2 atau tujuan tertentu..hmm..

Kemudian, bersyukur apa yang kita ada. Bersyukurlah kerana kita masih dapat menghirup udara yang segar, makan minum, jumpa kawan2, dll semua itu pemberian Allah SWT. Sungguh banyak nikmat yang diberikan kepada kita sedangkan ramai lagi yang mengalami nasib yang kurang baik.

Sebagai umat Islam, kita tidak lari dari berdoa kepada Allah SWT. 
Ni doa untuk korang yang hilang semangat( termasuk saya). Jom sama2 kita berdoa.

Bismillahirrahmanirrahim,
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kelemahan dan kemalasan, ketakutan, dan azab kubur.
Ya Allah, berilah jiwaku ketakwaan, sucikanlah jiwaku karana Engkau adalah sebaik-baik yang mensucikan jiwa.
Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari ilmu yang tak bermanfaat, hati yang tidak khusyu’, hawa nafsu yang tak pernah puas dan doa yang tidak dikabulkan.
Amin amin Ya rabbalalamin
Sekian...