Tuesday 2 April 2013

Cara Lajukan Laptop

Assalamualaikum..

Laptop dah slow??
Banyak masa yg terbuang begitu sahaja kerana menunggu loading laptop??

Masalah ni dah tak asing lagi bagi pengguna laptop terutamanya jika korang gunakan laptop yang lama. Saya sendiri pun pernah menghadapi masalah ini sehingga saya rasa betul2 tertekan, tapi setelah saya cuba lajukan laptop yang akan saya tunjukkan kepada korang nanti, laptop saya sudah tidak slow macam dulu (saya sendiri pun tidak tahu sejauh mana kelajuan laptop saya).

Cara ni khas saya tunjukkan kpd pengguna window 7..yang lain saya tak tahu dan saya mintak maaf banyak2.
Camne nak lajukan laptop ni..


Cara 1:
  1. Klik kanan pada ikon power/bateri
  2. Klik 'Power Options'
  3. Tandakan pada 'Hight performance'
          

Cara 2:

  1. Klik kanan pada desktop
  2. Klik ' Personalize'
  3. Pilih 'none' pada 'screen saver' dan pilih 'no sound' pada 'sound' seperti gambar dibawah

Cara 3:

  1. Klik 'Start'
  2. Klik kanan 'computer'
  3. Klik 'Properties'
  4. Klik 'Advanced system settings'
  5. Pada 'Performance', klik 'settings...'
  6. Tandakan pada 'Adjust for best performance'
  7. Klik 'Apply'
  8. Klik 'OK'
                                  

Cara 4:

  1. Pergi pada 'Start'
  2. Taip 'MSCONFIG'
  3. Bila dah keluar 'MSCONFIG', klik padanya
  4. Klik 'Startup'
  5. 'Enable' yang perlu sahaja
  6. Klik 'Apply' kemudian klik 'OK'
Cara 5:

  1. Download CCleaner disini
  2. Lepas download, isntallkannya
  3. Buka CCleaner
  4. Tandakan seperti gambar dibawah              
  5. Klik 'Run Cleaner'

Setakat ni saja saya tunjukkan pada korang. Sebenarnya banyak lagi cara yang saya nak bagitahu korang untuk lajukan laptop/komputer. Tunggu sambungan berikutnya..

Sekian..

0 comments:

Post a Comment