Thursday 11 April 2013

Mengapa Ada JERAWAT?

Assalamualaikum..

Ha..masalah ni sangat diambil kira terutamanya remaja pada masa ni. Ada yang menghabiskan beratus-ratus mahupun beribu-ribu ringgit utk menghilangkan jerawat. Tidak asing juga ada yang merasa rendah diri sehingga malu utk berjumpa dengan kawan2 kerana mempunyai jerawat.

Jadi, mengapa korang ada jerawat?

Yang tak ada tu tak ada lahkn..

Walaupun kajian telah dilakukan secara menyeluruh terhadap punca2 jerawat dan mengapa orang2 tertentu mengalami masalah jerawat, manakala yg lain tak pernah mengalami masalah jerawat, namun ia tak pernah terbukti secara saintifik tentang punca jerawat yang sebenar.

Walaupun begitu, terdapat faktor yg sering dikaitkan dgn orang2 yg mempunyai jerawat. Antaranya termasuklah:

  1. Akil baligh: Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan remaja mengalami masalah jerawat bermula umurnya 12-24 tahun. Jerawat begitu biasa dikalangan remaja disebabkan hormon androgen yg terhasil semasa hampir baligh. Androgen boleh menyebabkan folikel rambut kita dan liangkulit menjadi besar dan sangat berminyak. Apabila minyak bercampur dengan sel2 kulit kita, ia boleh menyebabkan liang kita tersekat seterusnya terjadilah jerawat sementara.
  2. Hormon: Hormon seolah-olah memainkan peranan utama dlm menyebabkan jerawat, n kebiasaannya menyebabkan jerawat yg teruk sama ada remaja mahupun orang dewasa.
  3. Alam sekitar: Jika korang terdedah pada bahan kimia seperti pencuci rumah, penyegar udara, atau bahan cuci yg wangi di tempat kerja, di rumah atau dimana saja, korang mungkin mendapati jerawat yg sedia ada menjadi jengkel/sakit sekejap. Terdapat juga kajian kes terhadap orang yg tak ada jerawat mula mengalami masalah jerawat yg melampau setelah mengguna pencuci kimia yg berterusan.
Ibu bapa saya ada jerawat, jadi saya pun ada jerawat..huhu..

Mana ada. Jika ibu bapa korang mengalami mengalami masalah jerawat, tak semestinya korang juga akan mengalami masalah tersebut, jika korang ada jerawat, tu adalah dari diri korang sendiri. Para saintis masih menkaji hubungan antara kanak2 dgn jerawat n ibu bapa  n tak terbukti jerawat boleh diturunkan pada masa ni.

Sekian..

0 comments:

Post a Comment