Wednesday 20 March 2013

Kenangan di PLKN Padang Kacong

Assalamualaikum , salam sejahtera dan salam 1 Malaysia..

Pulangnya saya dari kem PLKN ni pada 16 Mac 2013 ni tiba2 rasa nak tulis blog pula. Lagipun tak ada kerje nak buat sementara menunggu result SPM 2012 keluar. Jadi, pertama kali saya nak cerita sikit semasa saya berada di kem PLKN Padang Pacong ni..

Pada 3-5 Mac 2013, semua peserta PLKN datang mendaftar. Pada 6 Mac 2013 barulah kelas bermula. Masa ni, memang saya tidak sangka sangat2 PLKN ni kena belajar jugak, ingat ke banyak bermain permainan yang lasak je. Tapi kelas ni tak sama dengan kelas kat sekolah. Kat sini kita tak belajar matematik, kita tak belajar sains, kita tak belajar kejuruteraan tapi kita belajar sejarah, menyemai nilai murni dalam diri, anti dadah, asas pertahanan diri, merawat dll. Kepada yang akan datang ke PLKN tu, jangan sedih atau serabut kepala ke PLKN ni memang best.

Pada mulanya saya datang ke PLKN ni memang la ada bosan sikit. Masa tu hampir semua orang kata ''nak balik'', tapi lama2 bila saya duduk dalam kem ni memang seronok. Macam2 pegalaman saya dapat. Yang pasti saya dapat bermain permainan yang belum pernah main sebelum ini seperti kembara halangan, tali rendah, dan tali tinggi. Banyak lagi aktiviti2 lain seperti berenang, wirajaya,guna kompas dalam hutan  dan berkawad. Aktiviti luar pun ada, contohnya gotong-royong dan lawatan. Aktiviti2 memang banyak membantu saya meningkatkan semangat patriotik, jati diri, kerjasama dalam pasukan, di samping mendapat lebih ramai kawan.


Rugi pula rasanya bila tak bawa kamera, boleh ambil gambar. Harapkan handset cikgu pegang, hujung minggu je cikgu bagi, lepas tu cikgu pegang balik. Ni nak tunjuk gambar hantar hanset.






Ni gambar baju kelas, lelaki kena lipat lengan baju, perempuan tak payah.




             Gambar semasa menembak    



                  Gambar aktiviti Wirajaya




gambar malam kebudayaan (malam terakhir di PLKN)



Setelah semua aktiviti telah dijalankan, semua peserta kem PLKN telah pulang ke rumah. Masa ni adalah masa yang paling sedih kerana terpaksa berpisah dengan kawan2 dan cikgu2. Ada yang menangis, ada yang ucap selamat tinggal, ada yang gembira dapat jumpa ibu bapa dan ada juga yang buat tak tahu je.

 Ni gambar peserta kem yang bersedia untuk balik. Yang sedang bersalam-salaman pun ada.


Semua pertemuan ini adalah dari Allah SWT. InsyaAllah, dengan izinNya, kami akan berjumpa lagi.

Sekian saja dari saya.




0 comments:

Post a Comment