Sunday 18 August 2013

Manusia Suka Berbangga Dengan Apa Yang Mereka Ada

Assalamualaikum dan salam kebahagiaan..



Kita hidup di dunia ini tidak lain tidak bukan hanyalah untuk Allah SWT. Semua benda di dunia ini adalah hak Allah. Binatang, tumbuhan, wang, harta benda dan manusia sendiri adalah hak ALLAH.

"Tengok kat tangan aku ni, nampak..gelang ni suami aku baru beli tau. harganya RM100000..cantik tak"

Mari kita renung-renungkan ayat ini:
Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi; Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya; Dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya. (Surah AsySyuraa, ayat 49)

Patutkah kita berbangga dengan apa yang kita ada?
Setiap manusia pasti ada kelebihan dan oasti ada kekurangannya sendiri.

Persoalannya, adakah orang yang berbangga ini merupakan seorang yang bersyukur?
Orang yang tidak bersyukur bermakna mereka kufur dengan Allah, kufur nikmat.
Astaghfirullah..

Rasulullah saw. bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang  itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain"
(Riwayat Muslim)

Hadis diatas pula menunjukkan bahawa kita tidak boleh bangga diri. Jika kita bangga diri, kita samalah dengan iblis kerana iblis bersifat bangga diri. Iblis pernah berkata kepada Allah bahawa dialah lebih baik daripadanya(Adam), Engkau jadikan aku daripada api sedangkan dia Engkau jadikan daripada tanah.

Selamat bermunasabah diri..

0 comments:

Post a Comment