Saturday 10 August 2013

Kelebihan Puasa 6 Hari pada Bulan Syawal

Assalamualaikum dan salam kebahagiaan..

Ha..seronok raya tahun ni. Banyak dapat duit raya.. Bila raya ni perut ni terasa penuh dengan kuih raya, rendang, lemang, banyak lagi la yang tak tertulis ni. Dalam bulan berbahagia ini, kita sama-sama solat sunat hari raya aidilfitri, menziarahi kubur, menziarahi rumah saudara mara/ balik kampung ataupun pergi rumah kawan. Dalam masa yang sama, kita momohon maaf antara satu sama lain dan mengucapkan 'Selamat Hari Raya'..

Tidak lupa juga solat sunat enam hari..Banyak kelebihan jika kita solat sunat enam hari ni. Mungkin korang sudah tahu, anggaplah ini sebagai peringatan kepada untuk lebih mendekatkan diri kepada Allah. Jadi, apa yang korang dapat jika korang puasa sunat 6 hari di bulan syawal ni.

  • Ganjaran puasanya sama seperti puasa selama setahun, tapi dengan syarat mesti puasa juga pada bulan ramadhan. Setiap kebaikan yang kita kerjakan dilipatkan sebanyak 10 kali ganda. Pada bulan ramadhan, kita berpuasa selama 30 hari, apabila didarab dengan sepuluh bersamaan 300. Kali ni kita puasa 6 hari bersamaan 60. Apabila ditambah (300+60) menjadi 360 hari bersamaan setahun.
  • Keluar dosa-dosa dari tubuhnya seperti bayi baru lahir dari perut ibu. Entah banyak mana dosa yang telah kita lakukan tapi Allah Maha Pemurah, dosa-dosa kita diampun hanya dengan puasa sunat tersebut.
Kepada yang tertinggal atau sengaja tinggal puasa di bulan ramadhan ni adalah lebih baik qada dahulu sebelum puasa enam hari ni. Jangan tak qada pula, nanti tak pasal-pasal tiba ramadan lagi kena bayar fidyah pula. 

Sama-samalah kita saling peringat-ingatkan sesama Islam, dalam nenunaikan ibadah kepada Allah. Di kesempatan ini, saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFTIRI MAAF ZAHIR DAN BATIN. Andai kata terkasar bahasa, terguris hati atau apa-apa kesilapan yang tidak saya sedari, saya minta maaf banyak-banyak.

Ya ALLAH,
jadikanlah syawal ini sebagai satu laluan untuk kami mendekatkan diri denganMu,
limpahkanlah kami kebahagiaan,
berikanlah kami kekuatan dalam istiqamah beibadat kepadaMu.
Amiin..

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

0 comments:

Post a Comment