Saturday 20 July 2013

MENGAPA..!!Saya Kata JANGAN tapi Dia semakin BUAT

Assalamualaikum..


Saya rasa korang semua ni pernah mengalami situasi tersebut. Korang makin larang dia, dia makin buat dan makin buat. Saya rasa korang pun sama..makin dilarang makin buat.

Sebenarnya bukan saya nak kata "melarang pun tak ada guna", tapi apa yang saya nak kata adalah kita perlu menukar ayat larangan itu. Hal ini berkait rapat dengan minda kita atau lebih tepat lagi minda bawah sedar kita. Minda kita tak mengenal perkataan 'JANGAN' atau 'BUKAN' atau 'TIDAK'. Minda juga tidak mengenal yang mana baik ataupun buruk, semuanya diterimanya tanpa mengenal 3 PERKATAAN itu.

Mungkin korang kurang jelas fasal minda ni. Ok, contohnya saya kata 'bukan durian'. Apa yang korang fikir. Mesti korang fikir tentang duriankan.. Saya tak rasa korang fikirkan buah lain seperti rambutan, pisang, cempedak dll. Nampak..

Jika korang pergi satu tempat tu, ada tertulis 'JANGAN BUANG SAMPAH MERATA-RATA' pada satu signboard tu, korang perasan tak tempat itu pun dipenuhi sampah, malah mungkin tempat itulah yang banyak sampah dibuang KERANA minda kita telah memotong perkataan JANGAN tu dan menjadi 'BUANG SAMPAH MERATA-RATA'.

Jadi, seperti yang saya cakap tadi, kita perlu tukarkan perkataan itu. BAGAIMANA? Tukarkannya menjadi ayat positif. Contohnya, 'JANGAN BUANG SAMPAH MERATA-RATA'. tukarkannya menjadi 'SILA JAGA KEBERSIHAN'. Semudah ABC.. Dengan ini, minda kita akan menerima untuk menjaga kebersihan. Selamat mencuba..

*Pada bulan ranadhan yang mulia ini, selamat berpuasa saya ucapkan kepada suluruh umat Islam terutamanya kepada korang yang setiia membaca blog ini.

Sekian..

0 comments:

Post a Comment