Monday 12 October 2015

Bersangka Baik | Ubat Penenang Hati



Bila kita lihat orang muka baik ditambah lagi pakaian macam orang alim dengan berkupiah, memakai serban, memakai pudah je mesti kita sangka dia ni orang baik, dapat masuk syurga.

Bila kita lihat pula orang  muka ganas, buruk, sampai nak pandang pun tak ingin dengan pakaiannya yang teruk lagi tidak menutup aurat pasti kita anggap dia ni orang yang jahat, pergi ke neraka.

Hakikatnya, hanya Allah saja yang tahu dimana tempat kita di akhirat nanti. Bukan tugas kita untuk menghukum, semua itu kita serahkan kepada Allah.

"Don't Judge By It Cover"

Berbalik kepada tajuk, bagaimana bersangka baik boleh membuat hati kita lebih tenang?

Pernah tak anda melihat seorang hamba Allah ni membawa kereta besar dihadapan orang ramai? Mnakala yang lain pula hanya membawa kereta biasa-biasa atau motosikal sahaja. Apa sangkaan anda pada hamba Allah itu?

Anda mungkin menyangka dia tu :

Pertama
-Saje je menunjuk-nukjuk
-Sombong
-Bangga diri
-Riak

atau

Kedua
-Hebat
-Dia ingin memberi motivasi kepada anda
-Anda pun boleh melakukannya
-Gembira atas kejaannya
-Bersyukur

Jika anda berfikiran(bersangka) seperti pilihan pertama, apa pula perasaan anda? Sakit hati? Menyampah? Geram?

Bagaimana pula jika anda mengambil pilihan kedua? Pasti anda akan rasa tenang lagi bersemangat untuk meningkatkan tahap kehidupan anda kearah lebih baik.

Mari kita renung-renungkan hadis dibawah sekejap;

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak berprasangka; Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengunjing sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” 
(Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 12)

Secara ringkasnya,

1) Bersangka baik ---> Dapat pahala ---> Perasaan positif ---> Hati tenang

2) Bersangka buruk ---> Dapat Dosa ---> Perasaan negatif ---> Hati tidak tenteram

AWAS!! Bersangka buruk pun boleh menambahkan dosa. Maka titik hitam pada hati kita pun bertambah. Jadi, bagaimana hati boleh tenang jika titik-titik hitam itu asyik bertambah je.

Oleh itu, saya sarankan supaya kita cuba besangka baik pada apa-apa pun, sesama manusia apa lagi kepada Allah kerana setiap musibah itu adalah kerana Dia sayangkan anda agar anda kembali kejalan yang diredhaiNya.

Bersangka baik itu amatlah dituntut dalam Islam.


p/s: Share post ini jika anda rasa ia bermanfaat untuk orang lain.

0 comments:

Post a Comment