Sunday 16 February 2014

Aku Hanya Manusia Biasa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Setiap manusia mesti ada kelemahan dan kelebihannya sendiri. Cuma kadang-kadang kita tidak sedar bahawa apakah kelemahan kita dan apakah kelebihan kita.

Persoalannya, kenapa kita harus berhasad dengki dengan orang lain sampai-sampai boleh mncetuskan pergaduhan. Kita selalu merungut, "dia dapat/boleh/ada itu, tapi saya pulak..". Saya pasti ramai dikalangan korang yang selalu merungut seperti itu. Saya tahu, kadang-kadang, kita rasa kita lebih banyak kekurangan daripada kelebihan kalau nak dibandingkan orang lain. Malah, saya juga rasa lagi yakin ada dikalangan kita ini langsung tidak tahu apakah kelebihan yang kita ada.


Allah Maha Adil. Dia tidak akan bersikap pilih kasih. Patutkah kita salahkan Dia atas kekurangan pada diri kita ini. Allah tidak menciptakan seseorang itu untuk gagal, seseorang itu berjaya. Sebenarnya, Allah menciptakan kita dengan kelebihan yang berbeza-beza. Masalahnya cuma kita yang tidak berusaha untuk mencari kelebihan kita. Tanyalah kepada Allah untuk menjawab persoalan ini..

Tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini. Korang mungkin melihat dia selalu bernasib baik, tetapi disebaliknya mungkin tidak. Baik buruk manusia adalah Allah Yang Maha Bijaksana. Sesuatu yang kita impikan belum tentu baik untuk kita dan sesuatu yang kita bencikan belum tentu buruk untuk kita.

Oleh itu, bersyukurlah dengan apa yang kita ada (Alhamdulillah)..

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih"

...dan banyakkan muhasabah diri.

Sekian..

0 comments:

Post a Comment