Friday 27 September 2013

Manusia Boleh Mengubah Takdir

Assalamualaikum dan salam kejayaan yang luar biasa.

Percaya atau tidak bahawa manusia boleh mengubah takdir.. Manusia ni apa??

KITA lah..makhluk Allah yang paling sempurna..



Ok... Takdir boleh dibahagikan kepada 2 iaitu:
  1. Takdir Mubram
  2. Tekdir Mu'allaq
Takdir Mubram

Takdir mubram merupakan takdir( qadha dan qadar) yang tidak dapat dielakkan. Ia telah ditetapkan oleh Allah SWT. Manusia tidak boleh mengubah takdir ini. Contohnya, bila kita dihidupkan dan bila kita akan mati.

Takdir Muallaq

Takdir ini ditentukan oleh usaha , ikhtiar dan doa seseorang. Takdir ini telah dituliskan di Lauh Mahfuzh. Dipanggil takdir muallaq yang bermaksud takdir yang belum pasti. Takdir inilah yang kita nak ubah sesuai dengan kemahuan kita. Contohnya, kita nak dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan, kita perlulah belajar dengan betul, bijak menggunakan masa, berdoa kepada Allah, dll.


Oleh itu, saya rasa tidak wajarlah kalau kita hanya berserah kepada takdir sahaja. Kita nak sesuatu, tapi...adakah kita berusaha untuk dapatkannya. Kita juga mungkin melakukan sebaliknya daripada apa yang kita mahukan. Cuba kita renungkan.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka".

Jadi mengapa kita perlu menyalahkan takdir sedangkan semuanya bergantung dengan diri kita sendiri.. Ia sesuai dengan sunnatullah iaitu hukum alam. Sesiapa yang berusaha, dia yang berjaya.

Sekian..

0 comments:

Post a Comment